حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی

حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی

چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳ ق.ظ

مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری

مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری

مرجع صدور:     شعبه ۳۳ دیوانعالی کشور
چکیده:     در جرم کلاهبرداری از طریق کارت بانکی، دادگاهی صالح به رسیدگی است که بانک محل‌ افتتاح حساب بزه دیده (شاکی) و عملیات انتقال وجه در حوزه قضایی آن واقع شده است.
تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۳/۱۰     شماره رای نهایی: ۹۳۰۹۹۷۰۹۱۰۶۰۰۲۸۶
خلاصه جریان پرونده

آقای ح.ج. فرزند الف. با تقدیم شکوائیه به دادسرای عمومی و انقلاب حاجی‌آباد اعلام داشته: فرد ناشناسی از طریق تلفن شخصی‌ام تماس گرفت و اظهار داشت از شرکت سامسونگ برنده شده‌اید، بعد از اعلام شماره کارت خود جهت واریز جایزه متوجه شدم که به کرّات مبلغ دو میلیون و دویست و بیست هزار تومان از حسابم برداشت کرده است…. دادیار محترم شعبه اول دادسرای مزبور با این استدلال که «مالک خط تماس گیرنده در کرج ساکن است و شرط تحقق بزه کلاهبرداری به عنوان جرم مرکب، وقوع علت تامه آن که بردن مال دیگری است می‌باشد و در مانحن‌فیه دریافت واقعی وجه و یا امکان دریافت آن، محل سکونت مشتکی‌عنه می‌باشد، لذا آخرین جزء تشکیل دهنده بزه کلاهبرداری در کرج محقق شده» خود را صالح به رسیدگی ندانسته و مستنداً به ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، قرار عدم صلاحیت خویش را به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب کرج صادر و اعلام نموده است. بازپرس محترم شعبه هفتم ناحیه یک دادسرای کرج نیز با این استدلال که محل افتتاح حساب زیان‌دیده از بزه در حوزه قضایی حاجی‌آباد قرار دارد و محل فریب خوردن شاکی و واریز وجه همان شهرستان بوده است، خود را صالح به رسیدگی ندانسته و مستنداً به رأی وحدت رویه شماره ۷۲۹-۱/۱۲/۹۲ هیئت عمومی دیوان‌عالی‌کشور و ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، قرار عدم صلاحیت خویش را به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب حاجی‌آباد صادر و پرونده را با موافقت دادستان، جهت حل اختلاف به دیوان‌عالی‌کشور ارسال نموده و در تاریخ ۷/۲/۹۳ به این شعبه ارجاع گردیده است.

رای دیوان

نظر به این‌که محل افتتاح حساب شاکی و عملیات انتقال وجه، شهرستان حاجی‌آباد بوده بنابراین با پذیرش استدلال بازپرس محترم شعبه هفتم دادسرای ناحیه یک کرج و مستنداً به رأی وحدت رویه شماره ۷۲۹-۱/۱۲/۹۱ هیئت عمومی دیوان‌عالی‌کشور و ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری و با اعلام صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب حاجی‌آباد، حل اختلاف می‌نماید.
رئیس شعبه سی و سوم دیوان‌عالی‌کشور ـ عضو معاون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی