حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی

حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی

چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷ ق.ظ

مستمری فرزند محجور مستخدم متوفی

مرجع صدور:     شعبه ۲۳ بدوی دیوان عدالت اداری
چکیده:     فاصله ۲۴ ساله میان فوت مستخدم متوفی و محجور شدن فرزند او، در حالی که فرزند در این سال‌ها در حال افاقه بوده است، مانع دریافت مستمری است.
تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۲/۰۲/۱۰     شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۲۳۰۰۱۳۸

 
رای دیوان

با توجه به این‌که آقای (د.الف.) فرزند (ح.) با وکالت خانم (ظ.ن.) در دادخواست تقدیمی علیه (س.) تقاضای الزام خوانده به برقراری مستمری را مطرح نموده است و مدعی است: مرحوم (ح.الف.) در سال ۵۸ فوت نموده و خانم (الف.الف.) مستمری‌بگیر پس از (ح.الف.) بوده و آقای (د.الف.) قیم آقای (ج.الف.) است و مطابق حکم شماره ۳۰۰ـ۲/۳/۸۳ دادگاه عمومی شعبه ۴۵ تهران آقای (ج.الف.) محجور بوده و حکم حجر وی از تاریخ قطعیت حکم مذکور قابل اجرا می‌باشد. از طرفی خانم (الف.الف.) در تاریخ ۲۷/۱۲/۸۶ فوت نموده است و در زمان حیات خانم (الف.الف.)، آقای (ج.الف.) از حقوق و مستمری مرحوم پدرشان در کنار مادرش استفاده می‌نموده و بعد از فوت مادرش قادر به ادامه زندگی خود نیست، لذا تقاضای برقراری مستمری آقای (ج.الف.) را دارد. خوانده در لایحه دفاعیه با استناد به بند «ج» ماده ۸۶ قانون استخدام کشوری، لزوم تحت تکفل بودن افراد واجد شرایط‌ دریافت مستمری در زمان حیات متوفی را یادآور شده است و از کارافتادگی آقای (ج.الف.) را به موجب گواهی شماره … پزشکی قانونی استان تهران، ۲۴ سال بعد از فوت پدرش اعلام نموده است و معلوم نیست که در این مدت وی تحت تکفل چه کسی بوده است، لذا واجد شرایط‌ دریافت مستمری نیست. با عنایت به محتویات پرونده و ملاحظه شرح شکایت و اسناد و مدارک ضمیمه، هر چند دادنامه شماره ۱۴۵۶ـ۲۰/۵/۸۳ دادگاه عمومی شعبه ۲۴۷ تهران مبنی بر محجوریت آقای (ج.الف.) و حکم حجر شماره ۳۰۰ـ۲/۳/۸۳ و گواهی شماره … پزشکی قانونی و حکایت از صدق گفتار خواهان دارد، لیکن نظر به این‌که اولاً، محجوریت وی پس از فوت پدرش بوده است و چندین سال با داشتن خانواده و مستقل از پدر و در حال افاقه زندگی کرده است. ثانیاً، دارای فرزندانی است که علی‌القاعده می‌بایست در وضعیت کنونی واجب‌النفقه و تحت تکفل آنان قرار گیرد، لذا واجد شرایط‌ دریافت مستمری موضوع خواسته نبوده و به استناد ماده ۸۶ قانون استخدام کشوری و بند ج ماده مذکور که شاکی از شمول آن خارج است و مستنداً به مواد ۷ و۱۳ قانون دیوان عدالت اداری، رأی به رد شکایت صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی