حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی

حقوق ایران

مطالب حقوقی و فقهی


به نقل از میزان / هاشم کارگر معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به بیان خدمات نوین سازمان ثبت و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات اشاره کرد و گفت: در سالیان اخیر بسیاری از خدمات در بستر الکترونیک ایجاد شده است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت خدمات دارد.

وی به راه اندازی سامانه استعلام الکترونیک اشاره کرد و گفت: سامانه استعلام الکترونیک، سیستمی است که به منظور ارسال استعلام در دفترخانه‌های اسناد رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: این سامانه با هدف ایجاد بستری مناسب برای یکپارچه کردن درگاه‌های سامانه کشوری املاک و جلوگیری از اتلاف وقت جهت ارسال مکاتبه ای استعلام ها وهمچنین جهت جلوگیری از گم شدن خلاصه معاملات و تضییع حقوق خریداران طراحی و راه اندازی شد.

کارگر با اشاره به اینکه این سامانه در بیش از 7000 دفترخانه کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: ایجاد تسهیل و تسریع به ذینفعان، کاهش مراجعات حضور ذینفعان، کاهش تخلفات ناشی از استعلامات و خلاصه معاملات، افزایش امنیت اطلاعات، ارائه پاسخ استعلام‌های صادره با امضای الکترونیکی و ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز سازمان از جمله دستاوردهای این سامانه است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ایجاد ارتباط بر خط با سازمان ثبت، با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی، با پایگاه شناسه ملی اشخاص حقیقی و با سیستم کشوری املاک را از امکانات مهم و مناسب این سامانه معرفی کرد.

وی در ادامه به معرفی سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) پرداخت و گفت: سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) از شهریور ماه سال 92 به صورت رسمی در بیش از 7 هزار دفتر اسناد رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. 

کارگر بیان کرد: این سامانه در اجرای تکالیف قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مندرج در بند "و" ماده 46 و بند "م" ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و نیز بند "ج"  ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به اجرا در آمده است.


این مقام مسئول به تشریح برخی از ویژگی‌های مهم و کارکردی سامانه ثبت الکترونیک اسناد پرداخت و گفت: این سامانه قابلیت ارتباط بر خط با پایگاه اطلاعات سردفتران به جهت استفاده از اطلاعات به روز سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنان، ارتباط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی جهت کنترل صحت اطلاعات اشخاص سند و در قید حیات و یا ممات بودن وی، ارتباط بر خط با پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی جهت کنترل صحت اطلاعات شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری و سایر اشخاص حقوقی و پایا و یا منحل بودن آن‌ها، با پایگاه اطلاعات بخشنامه‌های ثبتی مانند افراد ممنوع المعامله، محجورین را دارد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: از شهریور سال 92 تنظیم و صدور تمامی اسناد رسمی و ارایه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی و از طریق این سامانه متمرکز صورت می‌گیرد.

کارگر، محاسبه اتوماتیک هزینه‌های سند بر اساس تعرفه‌های مصوب و مقررات مرتبط، یکپارچگی و تمرکز اطلاعات ورودی مورد نیاز سازمان و دفاتر اسناد رسمی، امکان اطلاع رسانی از وضعیت صدور سند به صورت پیامک و بهره گیری از دستگاه اخذ اثر انگشت در فرآیند تنظیم و صدور اسناد را از دیگر ویژگی‌های این سامانه معرفی کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس ویژگی‌های ذکر شده، شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری، امکان اصالت سنجی اسناد صادره به صورت برخط توسط ذینفعان از طریق پرتال سازمان و پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با اسناد رسمی و در نتیجه کاهش ورودی پرونده های قضایی از مهمترین دستاوردهای اجرای ثبت الکترونیک اسناد است.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی